bòria avall (Francesc Galofré, 1892)


A l’Edat Mitjana al contorn del que avui és la Plaça de l’Àngel i el carrer Llibreteria hi havia la Presó del Veguer, una de les moltes de la Barcelona medieval. Per això precisament al carrer Llibreteria se’l coneixia com la Baixada (o Davallada) de la Presó, una pendent que connectava amb el carrer de Bòria (el ‘forum bovarium’ romà o ‘raval dels bous’), és a dir, l’àrea que servia per guardar el bestiar fora de la muralla de la ciutat.

Durant molts anys, als reus empresonats al penal del Veguer se’ls infligia una mena d’escarni públic consistent a pujar-los en un ruc i fer-los desfilar per diversos carrers de la ciutat (enfilant el carrer Bòria des de la Baixada de la Presó) mentre un botxí fuetejava el pres i l’agutzil recitava la pena per la qual havia estat condemnat. La multitud, mentrestant, es concentrava al llarg del recorregut per presenciar l’escarni entre crits i burles.

Aquest, molt resumidament, era un dels càstigs que durant molts anys (fins a finals del segle XIX com a mínim) tenien lloc a Barcelona i que van donar lloc a una expressió -‘fer passar bòria avall’- per referir-s’hi a l’escarni o la vexació pública d’algú.

De cròniques explicant els detalls del ‘bòria avall’ se’n van escriure unes quantes però probablement la millor manera de fer-nos a la idea del que representava aquell càstig la va plasmar el pintor vallenc Francesc Galofré Oller al seu quadre “Bòria avall” del 1892.

El llenç és una obra espectacular, de 3 metres d’alçada per 5 d’amplada, que Galofré va ambientar al segle XVII reproduint amb gran fidelitat històrica tant l’escenari com el vestuari.

El tram del carrer Bòria que retratà Galofré ja no existeix (l’obertura de la Via Laietana va escapçar-lo i els planejaments urbanístics n’han modificat la fesomia al llarg dels anys).

Si bien desde la invasión de los franceses se suprimieron los tormentos en la ciudad, no se suprimieron los castigos, y así se continuó con la tradición de flagelar a los ladrones. Éstos sentados sobre un asno, desnudos de cintura para arriba y atados de pies y manos recibían dicho castigo frente a la gente que situada en dicha calle veía pasar la comitiva.

El condenado salía de la cárcel cercana a la Plaça del Rei, y continuando por la Bajada de la Cárcel (hoy carrer llibreteria), se detenía en cada una de las bocacalles de la Plaça de l’Àngel i de la Bòria. En cada una de las paradas el alguacil pregonaba la sentencia y el verdugo y su ayudante propinaban, al reo, el número señalado de azotes. Al final del camino, con un hierro candente en forma de sello se le marcaba la espalda, regresando posteriormente a su lugar de origen por la llamada Porta Nova; en la celda terminaba el suplicio aplicandole en las heridas sal y vinagre.

El 31 de octubre de 1633 fue apresado un bandolero famoso en las tierras catalanas junto con su amante Juana Macissa, Joan Sala, conocido con el sobrenombre de Serrallonga, cerca de Santa Coloma de Farnés. Llevado a la “Sala dels Torments” de la ciudad de Barcelona, siendo sometido al potro. Después de su confesión fue condenado a muerte con la siguiente sentencia:

“Resulta que su Excelencia y Real Consejo, vistos los méritos de vuestro proceso os ha condenado a ser azotado públicamente, y a que se os quiten las orejas y que seáis puesto en un carretón y que en él seáis llevado por los lugares acostumbrados, y vuestras carnes sean atenazadas con fuego y que así seáis llevado al lugar del suplicio y allí seáis degollado por el cuello, seáis muerto y que de vuestro cuerpo sean hechos cuatro cuartos”

Una vez cumplida sentencia, su cabeza fue separada del cuerpo y colgada en una jaula de hierro, en una de las Portes de la ciudad la de Sant Antoni (algo habitual en aquella época como advertencia para aquellos que siguieran los pasos de la delincuencia).

Más información en: http://www.paseodegracia.com/historia/bira-avall-la-ruta-del-castigo/

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